Försättsbild

Försättsbild

lördag 9 juni 2012

Dagens fynd blev...

... bland annat denna söta vas:




15 kronor!



... och detta kakfat för 30!
Prima!

Sen bjöd jag mina föräldrar och deras vänner på fika! Det blev rabarberpaj med cocostäcke och hallongrottor!

Här kommer receptet på Rabarberpajen med Cocostäcke:

(Receptet räcker till en liten form, dubbel sats till den som är på bilden)

Pajdeg:

 75 g smör (spara 1 msk smör till cocos-smeten)
1 1/4 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 krm bakpulver

Blanda torra ingredienser först, ta sen i det smälta margarinet. Rör ihop och tryck ut i en form.

Skär lite rabarber och smält ner dem i en gryta till krämig konsistens, sockra tills du tycker det smakar bra. Häll i på pajdegen.

Kokostäcke:

1/2 ägg
1/2 dl socker - vispa ihop ägg och socker, tillsätt:
3/4 dl cocos
1 msk smält smör  - från pajdegen. Rör ihop och klicka ut ovanpå rabarbern.

Grädda i mitten i 175 grader tills cocoskrämen fått fin gyllenbrun färg!


Trevlig helg på er!

3 kommentarer:

precis en sån sa...

Ååhh så sugen jag blir på fika när jag ser ditt fina dukade bord och halloooongrooottor!!!

Anna sa...

Åh vilket vackert kakfat. Älskar de där i glas och på fot!

Apropå flytt till jkpg så hade jag nog valt en central lägenhet. Har bott där och jag föredrar centrum jämfört med ytterområdena. Inte lätt att få hyreslägenheter centralt och märker man att man inte trivs kan man leta på plats. Tackar ni ja, har ni ett bra utgångsläge till att ev leta vidare.

Förresten lät rabarberpaj med cocostäcke väldigt spännande. Ett recept du vill dela med dig av?
kram och lycka till!

Stajnich sa...

Har uppdaterat inlägget med receptet! Lycka till!