Försättsbild

Försättsbild

lördag 16 juni 2012

Herr Hybris...

... mötte jag idag på loppisen. (Ja, hybris är en man, det fastställer jag från och med nu..) Jag hade för en gångs skull kommit upp innan tio en lördag och hann därmed så jag kom till loppisen strax efter att den öppnat. Det var väldigt få ute idag. De flesta sov väl ruset av sig efter att ha dränkt sina sorger efter gårdagens förlust. Härmed kan jag också informera om att Systembolaget, det går bra i Skövde (taking notes). Hur som...

Jag kom in på loppisen, kände av lugnet och där.... Där... Där stod han... Herr hybris..

Herr hybris var dagen till ära en massa pastellfärgade krukor från Rörstrand och Ekeby...

Jag tänkte: Nej. Nej, nej, nej, nej... N E J...

Men herr hybris sa: Ja. Ja, ja, ja, ja.... J A...

Jag försökte dämpa känslan att jag behövde alla dessa krukor:

- Nej, nej, Osmart att köpa en massa krukor nu innan flytt... (Herr H: Vill du inte ha en massa vackra krukor i ditt nya hem? Tänk vad fint de kommer göra sig i fönstren eller på diverse möbler).
- Du har en massa krukor. (Herr H: Javisst, men du har inte d e s s a!)
- Du får inte ens plats i fönstren nu med alla krukor du har. (Herr H: Du får rensa ut gamla och i nästa lägenhet finns förhoppningsvis fler förnster! TÄnk bara ditt framtida hus!)
- Det blir mycket pengar om jag nu måste köpa alla... (Herr H: Du måste köpa alla och du har faktiskt råd! Krukor är väl en av de bästa sakerna att lägga pengar på??)

Ja.. Ni förstår hur konversationen fortlöpte?

Till på köpet stod det lite annat folk där som verkade intresserade... Då träffade jag fröken Tävlingsinstinkt (behöver inte vara en frökten men försöker väga upp detta inläggs genus-medvetenhet lite såatteh....). Hon sa:
- De andra tar dem! Vem hinner först?

Behöver jag säga att jag hann först?

Jag hann först...













Aaaaaaahhhhhh!! Underbart! Nu är jag 320 kr fattigare men åh så lycklig!

8 kommentarer:

Maria på tid och rum i Årsta sa...

Massvis med krukor rikare :)

Helena Högberg sa...

Vilket fynd! Självklart kan man inte lämna de där skönheterna!

Kerstin sa...

Men det var väl ett toppenpris för alla de där fina krukorna?! Du gjorde helt rätt som köpte!

Lybtar sa...

Vår krukjakt kammade noll idag. Det du betalde ville de ha för en kruka....
Vad är det för olika modeller?

Anonym sa...

Det där gjorde du bra! Jag gillar ju också att leta 50-tals blomkrukor och skulle heller aldrig gå förbi så fina krukor!
Du kommer att vara så nöjd, så nöjd
320.- glömmer du snart och tänk så
många som var avundsjuka när de såg att alla krukorna packades ner!!!!!// kram Ingrid

Emma sa...

Wow! Helt fantastiskt! Grattis :)

Stajnich sa...

Tack för alla kommentarer! Glad jag blir! Har så dålig koll på vad krukorna heter men några Gunilla är det ju iallafall (c:

Retrolux sa...

Kan bara gratulera!

Jag minns en gång på auktion där det gick flera utrop med UE-krunkor. Det var nog totalt kanske 70 krukor i olika utrop. Jag hade spanat in de lerfärgade med vit dekor (city av Oldfors) och även några fler från UE.

I salen satt det en dam (läs kärring) som ropade på alla, ALLA krukor. Jag blev bara mer och mer bitter för varje inrop hon gjorde. De gick för relativt höga summor ändå, så jag lade mig i de flesta dueller.

Damen i fråga packade sina varor under tiden och äntligen, äntligen gick hon ut med sin låda.

Då tar auktionsgubben nästa utrop, "mina" krukor! Och hon hade inte kommit in igen... Då händer det ofattbara, auktiongubben tittar mot hennes plats och ställer ner kurkorna igen "vi väntar tills hon kommer tillbaka". Grrrr....

Efter lite budgivning vann jag ändå krukorna men de blev väl lite dyrare antar jag. Fattar inte vad hon skulle med 70 krukor. Sälja på tradera antar jag :(