Försättsbild

Försättsbild

onsdag 7 september 2011

C'est moi!

Här kommer min presentation av mig själv.. Exciting!! Eller nåt.

Uppväxt: Jag heter Stina. Född 1982, uppväxt i Brålanda, Dalsland, Sverige. Där bodde jag med min mamma, pappa och storasyster, släkt i Färgelanda och Norge. Min uppväxt fram tills att jag tog studenten spenderades på fotbollsplanerna eller i orienteringsskogen. Det var tider det! På fredagen packades väskan för att åka iväg å tävla tidigt på lördagsmorgonarna. Sen var det fotbollsmatcher på eftermiddagen. Allt i min uppväxt cirkulerade kring sport. Det var ett bra sätt att växa upp!


(Bild lånad från den här adressen).


Beslut: Efter studenten från Naturvetarprogrammet arbetade jag ett halvår och sen drog jag till sydostasien där jag reste runt i ett halvår. Det var U N D E R B A R T! Och det gav mersmak.. Under en resa till en nationalpark utanför Bkk så var det dags att bestämma vad jag skulle bli när jag blev stor. Jag och han som jag reste med då hade beställt kataloger från alla universitet och de tog vi med på resan. Det var tungt. Mycket tungt. Så vi satte oss och drog bort, läste, slängde... Till slut satt jag med två högar. En hög med sånt som man "skulle välja" då man gått natur och hade hyffsade betyg. Civilingenjör och sånt som gav status och pengar. Sen en hög med sånt som handlar mer om människor, som tyvärr inte ger så mycket status eller pengar... Efter en del tänkande så kom jag fram till att jag var hög två. Och sen blev det lärare. Någon som jag alltid sagt att jag inte skulle bli tidigare då jag sett hur mycket min mamma arbetat (också hon lärare). Jaja. Så kan det gå. Vet ännu inte om jag valt rätt, men tror (hoppas!) mest att det handlar om att det mest finns vikariat att söka och att jag inte får de jobb som jag är behörig för. Att 40-talisterna vägrar att gå i pension...



(Bild härifrån. Lkpg baby!)



Lärare: blev jag i Linköping. Denna underbara och fruktansvärda stad. Där bodde jag första åren i ett kollektiv med två eller tre killar. Vi var ambitiösa. Varje vecka hade någon ansvar för brödbak, någon för handling och den sista för städning. Det var toppen! Alltid nybakt och gott bröd! Här träffade jag också några av mina bästa vänner som jag fortfarande har kontakt med idag. Två av dem reste jag med till sydostasien under ett studieuppehåll. Det var också U N D E R B A R T och jag vill iväg igen... För att ha råd med resandet fick jag arbeta. Sjukvård och Lindex. Lindex fortsatte jag arbeta på de sista åren då jag pluggade och det var nog där som det här med att "handla billigt" liksom satte fart.. Började på ett "fyndlindex" som fanns där på den tiden. Första dan då jag började arbeta så fick vi veta att det skulle stänga. Vi i personalen fick köpa alla kläder för 10 kronor styck och underkläder för 5... Behöver jag säga mer? Ja.. Att jag arbetade där en hel sommar.. Så det blev många tior, femmor, kronor, för mig och hela tjocka släkten.. Dessa mynt slängdes också på olika loppisar runt och i Lkpg men de är tyvärr alldeles för dyra nu för tiden..

E: I Lkpg träffade jag också E, som e min ständiga date nowdays. Han e en goding från Norrköping som inte läser min blogg utan tycker att det jag har att säga det ska vi prata om. Irriterande ibland men också rätt sunt. Han e en snäll doktor som har stort tålamod med allt mitt porslin och med hela mig.



(Yes, min kille, Dr Dreamy! Bild tagen härifrån)


Jajjemen!

Vik jobb vik jobb: Sen tog jag examen och flyttade till Vänersborg. Fick jobb i Trollhättan men Vänersborg är en finare stad och så fick jag en kanonlägenhet med högt i tak och mysiga kakelugnar. Så där bodde jag ett år, fick några härliga kollegor, fruktansvärda elräkningar och tränade mer än jag någonsin gjort. Nej.. Egentligen inte, men iallafall en mer varierad träning än jag någonsin gjort tidigare. Det var underbart! Loppande tog riktig fart de helger jag var kvar i stan och inte satt på ett försenat tåg mot Lkpg.

Samboskap: Sen blev jag arbetslös å E fick jobb i Skaraborg så då var det dags å flytta ihop. Det gjorde vi. Jag var arbetslös i 6 månader och var halvt deprimerad och började blogga och gå på LCHF-diet mest för att ha något att göra. Jag var ute och gick hela dagarna vilket resulterade i alldeles för mycket porslin och reakläder.

Vik jobb vik jobb: Sen fick jag jobb där jag stannade i drygt ett halvår innan jag fick in en fot i kommunen och bytte jobb. Det var också ett vikariat så nu står jag här. Lemlästad och ensam med allt mitt porslin och funderar än mer på vad jag vill göra av mitt liv. Har börjat läsa spec. pedagogik, loppar och bloggar, lagar mat, bakar bröd och försöker hålla igång.

Som person: är jag en riktig känslomänniska som blir fly förbannad av orättvisor och tycker man ska säga ifrån när något är fel. Jag tänker en del, gillar rödvin, god mat, fina filmer, färg och form och härliga och roliga människor. Älskar loppis och snygga kläder. Att resa och se andra kulturer är bland det bästa som finns, förutom äkta smör eller min systerdotter Anna. 

Jag har haft några smeknamn i mitt liv:
* "The boss" - kallades jag av killarna i klassen på mellanstadiet. Jag höll väl inte käft direkt..
* "Järnhövvet" - för att jag ofta nickade i fotbollen.
* "Facet" - för att jag ofta gjorde så mycket grimaser i gymnasiet.

Klädstil: Lite sunkig bohem blandat med höga kjolar där magen fritt får pysa ut blandat med vintage, retro och klassiska snitt. Den du!




Utseende: Många variationer i klädplagg men i övrigt samma som alltid.. Klipper mig själv nu när jag inte bor i Lkpg å Karvan fick karva fritt (Muahaha!). Råttfärgat slitet hår. Liten näsa som väckt uppståndelse då vi var i Amerika. Korta fotbollsben och lagom fladdriga armar. Nöjd med ögonen. De e fina (c:

Högsta drömmen just nu: Att hitta ett jobb där jag utvecklas och får använda det jag pluggat för i fem år. Samt att hitta ett fint gammalt trähus där vi båda vill bo. Plus att jag vill hitt Spisa Ribb, Berså, Röd Aster, Green gate och Adam till sjyssta priser. Plus få vara provmodell till Noa Noas kläder och få allt jag provat. Fair enough?


Bild från denna sida




Det var lite om mig. Vem är du?

Inga kommentarer: