Försättsbild

Försättsbild

måndag 18 januari 2010

Det här med inredning...

...är ju roligt.. Jag är väldigt intresserad av gamla designmöbler, svenskt porslin och andra kult/retro saker. 50-talet är nog det jag gillar bäst med teak, plast och pasteller. Nu det sista halvåret då jag varit arbetslös så har jag funderat och tänkt mkt på inredning och former... Det har nog mkt att göra med att jag hängt en del på tradera och gått på loppis samt att jag vid vissa tillfällen haft fyra olika inredningstidningar. Ibland så ser jag att det finns vissa inredningskurser. Det förstår jag mig inte på. Varför?!? kan någon förklara det för mig? Jag tycker att inredning bör och SKA vara roligt. Inredning ska helst spegla dem som bor där, men vill man inte det så behövs inte det heller - det kan ju va en spegling i sig. Men jag förstår liksom inte vissa som säger att det finns vissa saker som är rätt och vissa som är fel. Så länge man själv trivs så måste ju det vara det viktigaste. Sen kan ju varje person ha olika smak i vad som är snyggt - självklart!
Jag har t.ex. lite svårt för panelgardiner. Vet inte varför, men har lite svårt för det bara, om de ej är vita... Har svårt för när de hänger sådär dubbelt, en färgad bak och en mönstrad fram... Nä.. Not my style, men det behöver inte betyda att det inte kan passa hos andra. Jag har svårt för för mycket färger... Det måste vara ngt som binder ihop allt isåfall.. framförallt så har jag svårt för rörighet eller när det blir för mycket av allt.. Mycket kan det vara, men då måste det vara ngt gemensamt tema... men visst, det kan vara sjukt charmigt också om man har massa saker... men då på en yta. Kanske inte överallt... Gul-orangea tapeter eller blå eller varmt röda går klart bort också.. Iaf där jag ska bo. Då kommer jag fram med 10-litershinken och målar vitt... Igen, igen och igen. MEN... Om några år kanske det är de färgerna jag älskar. Vem vet?
Tycker bara att medelsvensson skulle släppa lite på alla krav med inredning. Man borde bara ha det man själv gillar och vara nöjd och stolt över det. Sluta tänka rätt och fel utan börja tänka "vad gillar jag?". Finns så många andra krav hela tiden som man försöker leva upp till så någonstans kanske man bara skulle slappa och försöka trivas... Jag skulle då föreslå att man gör det hemma.





Inga kommentarer: