Försättsbild

Försättsbild

tisdag 24 januari 2012

Babette...

... heter ett ganska nyöppnat fik i Linköping. Så fint i en helt underbar lokal! Tyvärr hade jag inte med kameran så jag får ta kort nästa gång för jag ska definitivt dit igen! Snygg konst på väggarna och högt i tak! Bra vegan/veg alternativ och fullt med folk! Jag tog en latte och en sudegskardemummabulle. Så gott! Så nu är jag sugen på att ge mig in i det här med surdeg. Ni som känner mig vet ju att jag gillar att baka och att jag gärna gör det ofta och mycket. Så jag känner att det börjar bli dags att ta steget nu. Har varit sugen en längre tid men bara tanken på att baka liknande bullar får det att kännas lite mer brådis än vanligt... Så nu undrar jag: Hur gör man?!?! Har kollat runt på nätet och alla verkar rekommendera olika metoder och vissa är skrivna lite luddigt så jag fattar inte vad man ska baka av och vad man ska spara.. Så.. Det är där ni kommer in.. Har ni något tips? Hur startar man en surdeg? Hur och när ska den matas?

Tar tacksamt emot era tips!

4 kommentarer:

Lisa sa...

Jag vill smaka!

Anna sa...

Det här med surdeg är verkligen inte helt enkelt. Jag har aldrig riktigt fattat och det står olika över allt. Men i julas fick jag och erik en kokbok om surdeg. I den beskrivs det väldigt bra, att starta, mata och baka, och vi är igång och bakar! Kommer inte ihåg vad den heter, men nåt med surdeg och ica förlag.

Anna sa...

Jag hoppas du får många tips och skriver mer om detta. Jag vill också testa men har heller aldrig vetat var och hur jag ska börja! Så nu håller jag tummarna på att få följa en surdeg hos dig!

Kram!

Retrolux sa...

Haha... Ett studieförbund nära dig kanske sitter inne med lösningen. Studiecirkel i surdagsbakning har kommit stort på senare tid.

Ja... kan man ta motorsågskörkort så borde man kunna baka surdeg på landets studieförbund.

Fråga ABF, Vuxenskolan, Medborgarskolan....