Försättsbild

Försättsbild

tisdag 2 april 2013

Påsken 2013...


... har varit en välbehövlig paus. Eller rättare sagt KOMPLEDIGHETEN, för de flesta känt - ej erkänt - som "Påsklov". Jag vill här ÄNNU EN GÅNG ta tillfället i akt och påpeka att anledningen till att vissa av oss lärare har några fler veckors ledighet än er andra är att vi arbetar 45 timmar per vecka, och det får vi ut i kompledighet till exempel vid påsk, jul och sommar. Att vi har en dålig lön i förhållande till vår längd på utbildning går jag inte in på här, det är en diskussion som skulle ta upp för mycket tid och tyvärr inte resultera i så mycket annat förutom att det blivit dokumenterat, som så mycket annat med diskussionen kring läraryrket..
 
Ja... Påsken ja. Den har varit fin. De sista tre nätterna har jag varit hemhemma på Dal. Gick på loppis, köpte några bestick och en present som jag inte kan visa här... Förutom loppis så har jag mest umgåtts med släkten. Till exempel denna påskkärringen:
 
... som gav mig detta fina påskbrevet...
 
 
(hemma på Dal så målar man påskbrev och går hem till alla man känner (och gillar) och slänger in dem, fyllda med godis, och skriker "Glad påsk"! och sen ska man akta sig för att bli fångad... Så var det iaf på min tid).
 
På påskafton gömde jag påskägg. Påskkärringen fick i uppgift att följa ett rep...
 
 
I slutet av repet fanns ett ägg... Dock var det lite svårhittat..
 
Sen har vi ätit en massa väldigt god mamma-mat:
 
 
Lamm...
 
 
Påsktårta...
 
Allt detta måste ju arbetas bort med en hel del promenader och annan pulshöjande motion...
 
Och slutligen har jag träffat bästa släkten, där det blev en del kartläsning i sann orienterar-anda! Once you've done it, you want to continue orientering-it, som en känd slogan går... Eeeehhh..
 
 
Vad har ni gjort då?!

1 kommentar:

S. sa...

Kan aldrig nog betonas att våra lov är inarbetad tid. :)