Försättsbild

Försättsbild

onsdag 20 oktober 2010

Att blanda porslin...

... var det första jag gillade med porslin. Alltså att ta en viss design och blanda med en annan. det kan vara en riktigt stilkrock eller att man mest ser till att det passar ihop rent färgmässigt.

När jag går på loppis och ser något så får jag alltid en idé. Låt säga att jag ser en assiett. Då tänker jag direkt hur en dukning med den och något annat skulle se ut. Vilka färger som funkar ihop eller inte alls.. Här är lite bilder på sånt som jag satt ihop i mina tankar och i verkligheten... (c;



Kopp: Rörstrand, vet ej namn
Fat: Helianthus, Upsala Ekeby



Kopp: Amanda, Rörstrand
Fat: Bohemia från Tjeckoslovakien... (c:



Kopp: Rotunda, Rörstrand
Fat: Tror det är svenskt men ser ej vad det står. Ingen stämpel, utan ingraverat något i keramiken...



Kopp och fat: ingen stämpel - ingen aning (c:



Kopp: Amanda, Rörstrand
Fat: Anemone, Rörstrand



Kopp: ?? från Rörstrand
Fat: Spisa Ribb, Gustavsberg



Kopp: Amanda, Rörstrand
Fat: Spisa Ribb, Gustavsberg



... Men ibland är det ursnyggt när allt matchar också!
(Emma, Gustavsberg, design Paul Hoff)

Inga kommentarer: